18 Mayıs 2010 Salı

"YEMLİK" Bilirmisiniz?

Günaydınlar herkese...
Arşivde o kadar çok resim birikti ki. Hemen başlayalım o zaman.
Annemlerin pazara bir teyze geliyor. Bahçesinde yetiştirdiği sebzeleri (genelde kıvırcık, soğan, nane vb..) satıyor. Çocuklarına ve torunlarına katkıda bulunmaya çalışıyor. Annemde genelde ondan alır yeşilliklerini. Minicik minicik yaprakları olan kıvırcıklar getiriyor o kadar güzel ki. Yaklaşık bir ay olmuştur bu yemliği yiyeli:)
Bizim köyde yetişirmiş. Annemler çok yermiş köyde bu yeşilliği. Bundan birkaç sene önce köyden göndermişlerdi bu yemliklerden. Dayımlarda hep birlikte oturuyoruz. (Benim beş tane dayım var, ne kadar kalabalık olduğumuzu siz hesap edin:)) Yere sofra bezi serildi, yemlikler yıkandı geldi. Oturdular tuzlaya tuzlaya yiyorlar ama o keyfi görmeniz lazım. Biz kuzenler şaşkın şaşkın onları izliyoruz, ne yedik ne de gördük daha önce. Çimene benziyor zaten. Hemen tadına baktık. Tadında bir ekşilik var. Biraz yeşil eriği anımsatıyor . Ama hem köyü, hemde eski günleri yad ederek herkes tadına baktı.
Ne zaman yesem o gün gelir aklıma. Tabi köyde yetişenin tadını alamaz ama bir kereliğine yemiş olduk teyze sayesinde:)

iNTERNETTE UFAK BİR ARAŞTIRMA SONUCU BUNLAR ORTAYA ÇIKTI...
BİR VİTAMİN DEPOSU olan, lezzeti ve kendine özgü kokusu ile mükemmel bir besin bitkisi olan YEMLİK, ev ilacı yapılarak ta kullanılır. YEMLIK, dağlarda, çayırlarda ve tarlalarda kolayca, bol bol yetişir.
Bitki yetiştiği yere göre adlandırılır
1 - Dağ yemliği.
2 — Çayır Yemliği,
3 — Tarla Yemliği. YEMLİK, bazı yörelerde, halk dilinde ‘Otların Padişahı” adı ile bilinir ve tanınır.Kış ayları uzun ve sert geçen, genellikle sebze bakımından pek verimli olmayan yerler de yetişen YEMLİK, sebze ihtiyacını karşılamak yönünden de son derece yararlı ve makbuldür. YEMLİK, karların erimesinden sonra topraktan fışkırır, İlkbahar yağmurunu alınca serpilir ve gelişir. YEMLİK, beş altı yaprak verince toplanırsa yarar sağlar. Yapraklar çoğalıp büyüyünce bitki, sarı renkli çiçekler açınca bütün değerini kaybeder.
NEYE YARAR:
* Vitamin noksanlığının sebep olduğu pek çok hastalığı önlemek bakımından YEMLİK, çok mükemmel bir besin maddesidir. özellikle, “Demir” bakımından zengindir.
* YEMLİK, Çlğ olarak, salatası yapılarak yenirse, iştah açar, sindirim sisteminin çalışmalarını düzenler, sindirimi kolaylaştırır
* YEMLİK, sebze yemeği olarak hazırlanır, yenirse, mide ve bağırsaklarda son dereceli yararlı olur.
Besleyiciliğinin yanısıra, bu ot, organların faaliyetine yardımcı olur. YEMLİK’ten, lahana gibi pişirilerek yararlanılır. Bitkinin bu şekilde, bir sebze yemeği olarak hazırlaıımasıyla, hem mükemmel bir besin sağlanır, hem de mide ve bağırsaklar için yararlı, şifalı bir beslenme yolu seçilmiş olur. Ayrıca, YEMLİK kavurması yapılır.
* YEMLİK köklerinde sütlü bir madde bulunur. Bu sütten çok yararlı sakızlar yapılır. YEMLİK sakızı, tükürük bezleri üzerinde yararlı tesirler yaratır. Ağız kuruluğunu önler, sindirimi kolaylaştırır .

13 yorum:

Pembe Tatlar dedi ki...

Ben biliyorum:)))

Eşimle geçenlerde köydeki tarlamızdan topladık tuzlayarak afiyetle yedik çokta faydaloymış canım:)

kalpkurabiye dedi ki...

bizim oralarda da yetişiyor..:))
bende ilk gördüğümde taze sarmısak sanmıştım seneler evvel, kuzenimde ot sanmıştı inekmiyiz biz yaa demişti boş bulunup ne zaman beraber yemlik yesek aklımıza geliyo gülüşüyoruz.. möö lüyoruz bide:))

dakikadanonce dedi ki...

bende çok severim yemliği. Her sene anaannem anneme gönderir taa köyden:)bizde bayıla bayıla yeriz.

ARZU - ENGÜZELTATLAR dedi ki...

Deniz bizde de aynı tepkiler olmuştu:))

Elifin Terazisi dedi ki...

Bilirim, hatta geçen sene yayınlamıştım, faydalarını yazmışsınız teşekkürler:)

TATESAL dedi ki...

Aaaa bende tam sana yorum yazıyordum baktımki sende bana yazmışsın...Kalp kalbe karşıymış...
Yemliği çok severim çocukken çok yerdik tuzlayıp tuzlayıp,faydalarını da senden öğrenmiş oldum,sağol...
Sevgiler canım...

Damak Tadı dedi ki...

Ben biliyorum ama adının yemlik olduğunu ilk kez duydum tatlım..)Gönlüne sağlık..Özledik çok..)Sevgiler..

pelince dedi ki...

Arzucum ben ilk kez gördüm,çok değişikmiş.. Çıtır çıtır yemeli o zaman:) pazarda gözümüze ilişirse alıcam mutlaka...
afiyet olsun..

Sevgiler..

Unknown dedi ki...

1 ay kadar önce arkadaşımın annesi Konya dan getirdi bizde bolca yedik ben bir kısmını soğanla kavurup üzerine yoğurt döktüm yedim bayılırım sayende faydalarını da öğrendim canım sağolasın
Hobidünyam woman forum tarafından düzenlenen yemek etkinliklerinin 4. sü PASTALAR VE KEKLER etkinliğine ben yani PAPATYA68 ev sahibeliği yapacağım 15 MAYIS İLE 15 HAZİRAN arasında yapılacak olan etkinliğimize katılmak için pastanızı veya kekinizi yapıp resmiyle birlikte tarifinizi sahrayolu@gmail.com adresime göndermeniz ve bloglarınızda yayınlamanız yeterli olacak bloğu olmayan arkadaşlar da mail atarak isimlerini de belirterek katılabilirler hepinizi bekliyoruz:)


Ayrıca her ay için yeni bir konu ile etkinliklerimiz devam edecektir TEMMUZ VE AĞUSTOS ayları tatil nedeniyle etkinlik olmayacak diğer aylarda devam edecektir eğer sizde bu etkinliklere ev sahibeliği yapmak isterseniz sahrayolu@gmail.com a mail atmanız yeterli sırasıyla değerlendirip sizlere hangi ay ev sahibesi olacağınızı ve etkinlik konusunu bildireceğiz başvurularınızı da bekliyoruz
hobidünyam woman forum adına papaty68.blogspot.com

mandalincikmazi dedi ki...

Ay herkes biliyormuş ya
bi ben kalmışım duymayan sayende ben de bilgilendim sağol
değişik faydalı bir bitki en iyisi zeytinyağıyla kavurup üstünede yumurta kırmak :))
ekşi oluşu tam bana göre bizim Bodrum dada ekşi ot diye bi ot vardır bizde onu senin dediğin gibi tuza banarak yeriz ....

Unknown dedi ki...

Bizimde köyde yetişiyor. Birçok faydası varmış da haberim yokmuş.

Unknown dedi ki...

Oooo bilmezmiyiz bir hafta önce memlekette (giresun) annemle tarlaya girdik zevkle topladık hatta kış için baya bi kuruttuk çok severiz ..

http://www.lezzetibol.com dedi ki...

Canım ben ilk defa duydum. Keşke bizim pazarda daolsaydı. Hemen alırdım. Hafif ekşi olması tam bana göre çünkü

sevgiler